5 Gejala Tanda Penyakit Jantung Yang Perlu Anda Tahu

penyakit jantung

50% off Hosting for your Website at GoDaddy.com!

Penyakit jantung merupakan pembunuh no 1 di negara kita. Sebab itu kita harus mengenal pasti simptom-simptom yang sering terjadi kepada keluarga terdekat dan pastikan dibawa ke hospital dengan kadar segara. Jika tidak, ia akan memudaratkan dan kemungkinan boleh menyebabkan kematian sekiranya masalah jantung tersebut betul-betul serius.

1. Sakit dada

Sakit dada merupakan simptom yang paling kerap berlaku kepada pesakit. Pesakit akan mengadu sakit di bahagian dada sama ada ditengah atau di sebelah kiri. Pesakit mengatakan sakit tersebut turut dirasakan di bahagian leher, kiri bahu dan juga lengan kiri. Selalunya jika sakit tersebut tidak serius, ia cuma mengambil masa yang singkat untuk lega. Sama ada 5 minit hingga 10 minit. Tetapi sekiranya sakit tersebut serius ia boleh mengambil masa lebih dari 20 minit. Ubat bawah lidah (GTN) akan diberikan kepada pesakit untuk menghilangkan rasa sakit tersebut. Sekiranya pesakit masih juga tidak lega selepas ubat tersebut diberikan, pesakit mungkin mengalami infarksi jantung (myocardial infarction)

Sakit dada boleh berlaku semasa melakukan aktiviti mahupun berehat. Sekiranya sakit tersebut berlaku semasa melakukan kerja-kerja berat, penyakit tersebut tidak seteruk apabila pesakit mengadu ketika rehat.

Tetapi tidak semestinya pesakit yang mengadu sakit dada mengalami masalah jantung. Mereka juga boleh mengalami masalah saluran makanan seperti esophagus atau mengalami masalah gastrik di mana simptom tersebut menyerupai seperti sakit jantung.

Terdapat juga pesakit yang tidak mengadu sakit dada, tetapi mempunyai simptom-simptom lain seperti dibawah. Mereka berkemungkinan mempunyai sejarah kencing manis di mana saluran saraf rasa (sensation) sudah rosak.

2. Sesak nafas

Mereka juga sering mengalami sesak nafas terutama apabila mereka melakukan aktiviti. Penyakit jantung boleh menjadi semakin serius sekiranya mereka mudah mengalami sesak nafas walaupun melakukan kerja-kerja ringan. Malah untuk menaiki tangga atau pergi tandas sekalipun mereka boleh mengadu sesak nafas.

Mereka juga boleh mengadu sakit dada pada waktu yang sama mahupun pada waktu yang berlainan.

Pesakit yang mengalami jantung gagal berfungsi ( cardiac failure), mereka sering menggunakan dua atau lebih bantal untuk tidur. Jika tidak mereka mudah untuk sesak nafas. Kadang-kala mereka boleh terjaga secara tiba-tiba pada waktu malam disebabkan kesukaran untuk bernafas.

3. Bengkak Kaki

Bengkak kaki sering berlaku kepada pesakit yang mengalami kegagalan jantung berfungsi. Mereka mendapati kaki mereka menjadi bengkak dan berat. Jika anda tekan pada bahagian buku lali, anda dapat lihat bentuk jari anda hasil tekanan tersebut.

4. Mudah berpeluh

Sering berlaku diwaktu malam ketika tidur sehinggakan terpaksa menukar pakaian berkali-kali. Ia juga boleh berlaku tidak kira waktu.

5. Sering berdebar-debar

Sering berdebar bukan perkara yang biasa berlaku kepada semua pesakit. Sesetengah pesakit mempunyai masalah berdebar dan setengah pesakit tidak.

Pesakit mungkin mengadu sakit ketika berjalan dan penyakit jantung juga boleh menyebabkan pesakit pengsan disebabkan oksigen tidak dapat sampai ke otak. Dengan panduan ini, moga ia dapat memudahkan anda mengetahui serba sedikit tentang penyakit jantung.

Semoga ia bermanfaat.

Baca artikel-artikel yang berkaitan dengan sakit jantung:

  1. Risiko-risiko penyebab berlakunya sakit jantung
  2. Sindrom patah hati mirip serangan jantung
  3. [Video] 5 Tanda Penyakit Jantung Yang Perlu Dikenal Pasti

Ada Masalah Berat Badan? Tonton di Bawah

  • Proper format "name@something.com"

59 thoughts on “5 Gejala Tanda Penyakit Jantung Yang Perlu Anda Tahu

    1. mazda

      assalamualaikum,,, saya ingin bertanya, saya mempunyai masalah sakit dada setiap kali bangun waktu pagi… tidak lama selepas itu baru dada saya akan berasa baik sedikit. Tetapi sejak kebelakangan ini, dada saya akan berasa sdikit sakit ktika menarik nafas sewktu sujud… adakah ini salah satu simtom apa-apa penyakit?

      Reply
  1. marzuki

    Terima kasih artikelnya sangat berguna.
    saya mau bertanya, apakah ada cara untuk mencegah penyakit jantung ini?
    Terima kasih.

    Reply
  2. madno Post author

    faktor risiko penyakit jantung antaranya adalah disebabkan kencing manis dan darah tinggi. sekiranya anda kawal paras gula dalam darah dengan mengawal cara pemakanan anda, insyaAllah anda dapat menghindari penyakit jantung. walaubagaimanapun banyak faktor lain yang perlu di ambil kira, seperti faktor keturunan dan sebagainya.

    Reply
  3. ayeen

    salam… tq d atas info ini. Saya sbnrnya mengalami sakit dada sejak 3 mgu lepas. Sakitnya berpanjangan di dada kiri dan kdg2 d dada tengah dan dada kanan… saya sering terjaga d waktu tidur malam saya dan berasa berdebar-debar… saya ada ke klinik kerajaan 2 mggu lepas, hasil dari ujian darah kadar kolestrol dalam badan saya tinggi (2 kali ganda). Sekarang saya mengamalkan diet sihat yg d tunjuk ajar oleh pakar pemakanan d klinik tersebut. Skrg berat bdn saya telah turun 2 kg. (dari 82 kg ke 80 kg) tapi, dada saya masih juga sakit ketika ini? Saya juga mengalami gastrik, tapi ubt gastrik telah d ambil…saya risau jantung saya bermasalah. Tetapi simptom2 lain sepert berpeluh,mual, sesak nafas memang tidak pernah berlaku kepada saya. Apa sebenarnya yg saya alami ek?

    Reply
    1. madno Post author

      mungkin sakit puan bukan berpunca daripada jantung tetapi mungkin berpunca dari paru-paru. pernah rasa demam? batuk2 yang mengeluarkan kahak? sesak nafas?

      Reply
  4. mdzouk

    Salam sejahtera,T.Kasih tuk artikel buat panduan.
    Kebelakangan ini saya selalu merasa sesak nafas, dan merasa kurang selesa pada behagian kiri dada serta rasa sengal dibahgian leher dan masa yg sama hidung akan tersumbat. saya juga tidak selesa bila tidur dalam keadaan terlentang kerana merasakan susah tuk bernafas. Adakah ini disebabkan masalah jantung ?

    Reply
    1. madno Post author

      saudara mdzouk. berkemungkinan besar ia masalah jantung. saudara perlu berjumpa dengan doktor untuk mengesahkan hal ini. Selalunya doktor akan memberikan ubat di bawah lidah sekiranya saudara mengalami serangan tersebut dan kemudian melakukan ECG pada dada saudara untuk melihat sama ada ia berpunca pada jantung ataupun selain daripada itu seperti paru-paru. kerana sekiranya saudara mengalami masalah paru-paru berair, saudara juga turut mempunyai simptom sesak nafas. terutama ketika baring. bagaimanapun ia jarang melibatkan sakit dada.

      Reply
  5. tiramitsu

    Saya hendak bertanya..saya ada mengalami masalah sakit di dada kiri kadang kala di tengah..paling sering berlaku di dada kiri,masa kesakitannya hanya mengambil masa beberapa minit,kadang2 ketika saya tidur,saya mengalami kesukaran bernafas..kadang2 juga bila tidur,badan saya berasa panas,tetapi kaki saya berasa sejuk..dulu saya adalah seorang yg sangat active dalam sukan,sekarang saya sering berasa penat,menaiki tangga ke tingkat dua pun,saya dah penat dan rasa sukar bernafas.Hidung saya sering tersumbat sejak akhir2 ini….apa sebenarnya yg sedang saya alami sekarang??

    Reply
  6. noona88

    saya mau tanya… udah beberapa hari ini setiap saya bangun tidur dada ditengah2 sering sakit.. padahal saya tidur terlentang.. tetapi sakitnya hanya ketika bangun tidur saja.. kira2 saya mengalami sakit apa ya?? trima kasih..

    Reply
  7. zu

    saya ingin bertanya, semalam saya mengalami sakit di dada seperti rasa mengcengkam, juga di bahagian belakang. tangan kiri saya juga terasa seperti kebas. hari ini saya telah ke klinik, bp saya pada 138 / 98. walau bagaimana pun doktor bertugas pada masa itu (bukan malaysian) cuma kata yang saya sakit urat. dia cakap kalau sakit jantung keadaan sakit saya seperti orang hendak bersalin, berpeluh dan sakit sangat sehingga saya tak akan mampu berjalan. Saya katakan pada doktor yg itu tanda sekiranya sakit dah teruk.
    Doktor berkenaan bertegas mengatakan saya tak ada apa2 masalah dan berkata “kenapa, u tak puas hati ke”. saya hanya diberi ubat tahan sakit dan flanil (krim panas utk disapukan pada dada). wpun klinik berkenaan mempunyai kemudahan ECG tetapi doktor berkenaan tidak berbuat apa2.

    Reply
  8. Cikgu Sam

    salam.Info yang baik.Sebenarnya sakit jantung adalah kerana saluran darah tersumbat ke jantung dan ini menyebabkan sakit pada jantung.Darah tidak sampai ke jantung kerana saluran darah penuh dengan lemak dipanggil kolestrol.Bersihkan saluran dahulu barulah darah lancar ke jantung.Ada herba untuk mengatasi masalah ini. Hubungi saya melalui nombor telephon 019 7196270.

    Reply
  9. Pingback: 10 Punca Lemah dan Mengantuk Serta Cara Mengatasi

  10. Pingback: Tekanan Darah Tinggi, Sejauh Mana Risiko Anda?

  11. Pingback: Obesiti (part 1)

  12. Amirul siddiq

    salam, saya amirul! sy ny sdg dlm proses rawatan TB sy nk tau npe sy selalu rsa sesak nfas dan ase skt dada d belah kiri ase cm menyucuk2 ckt kdg ilang kdg reda bila leka. skt pada dada ny buat rsa x sedap nk tdo malam. hidong pula rsa sumbat bila tgh mlm. ap ini pn pnca skt jantung jgk kew? pas 2 ad jgk la ase pning dkt kepala.

    Reply
  13. Hamba Allah

    Assalamualaikum.. Saya ingin bertanya, umur saya 19 tahun tetapi saya sering sakit dada serta sesak nafas pada bahagian tengah sehingga saya terasa sesak dan hampir termuntah.. kesakitan ini hampir kerap kali saya mengalaminya, hampir setiap hari. Saya keliru dengan kesakitan yang saya alami ini.. Adakah ianya serius?

    Reply
  14. shafiq azim.

    salam, saya mengalami masalah2 seperti berikut,
    1-sentiasa rasa sakit dibelakang bahagian kanan antara tulang belakang n bahu kanan.
    2-selalu rasa lenguh bila duduk atau berdiri.
    3-selalu rasa kebas tangan kanan dari bahu ke siku.
    4-susah untuk tidur hampir tiap2 malam.
    5-bila duduk akan kebas kaki kanan dari pangkal paha ke tapak kaki.
    6-berat badan meningkat.
    7-selalu mengalami buasir.
    8-ketidakselesaan dibahagian leher n rasa sakit seperti mengcengkan di belakang tengkuk bahagian kiri.
    9-selalu kekejangan otot2.
    10-lenguh di pinggang.

    saya mahu tahu apakah gejala2 penyakit saya itu. makasih.

    Reply
  15. Mohdalinafiah

    Asalamualaikum!
    Saya berusia 45 tahun dan perokok.
    !.baru-baru (dah sebulan)ini saya mengalami ketidakselesaan di dada kiri. Sakitnya tidaklah menyiksakan namun lebih kepada rasa tidak selesa. 
    2.Saya sering tercekik sewaktu makan.bukana cekik tulang tetapi tercekik makanan. Adalkalanya membuatkan nafas  tersumbat. 
    3. Saya tidak tahan panas. Mudah berpeluh walau selepas mandi. Jika cuaca sejuk saya ok.
    Harap dapat memberi nasihat.

    Reply
    1. Hidayat Shariff Post author

      Tidak semestinya sakit dada bermakna ia adalah sakit jantung. Ia juga boleh disebabkan sakit otot dada, tulang rusuk, paru-paru dan juga esophagus.

      Reply
  16. Pingback: Kenali Mekanisma dan Rawatan Tinggi Kolesterol

  17. Haruddin

     Assalamualikum:Saya  haruddin bin Haji Rola    mengalami keluhan dada kiri sampig,skit, dan lengan kiri senantiasa terasa keram keram dan juga tengku leher bahagian belakang tidaklah selesah(tak enaklas saya rasa),setiapa hari saye rasa tapi berhubungan juga  dengan saye susah tidur bila malam, saya tidak ada kencing manis ,bila sudah pagi saya rasa tekanan darah tidaklah normal setelah cek dokter tekanan darah didapati 150-atau 160/100 mm/hg,adapun umur saye 49 tahun,
    harap dapat memberi nasihat,

    Reply
  18. Dhyhanipakgayo

    assalamualaikum , , ,????
    bibik saya berusia kurang lebih 50 tahunan
    1.baru-baru ini bibik saya mengalami detak jantungnya gak teratur. dan sering kali dadanya sakit
    2.sering kali mukanya pucat dan HBnya turun
    3.kadang-kadang kadar gulanya naik
    4.kadang-kadang vital sign turun dengan cepat juga vital signnya naik
    harap solusinya atau cara ngatasinya

    Reply
  19. E_zaini89

    salam..
    taun lpas sy pnh mndi kol 3 pg..kena je air kt bdn mmg rse skt sgt dada ni..n sjk tu,sy mgalami skt dada bhgian tgh..plg skit bile hmbus nfs n trik nfs dlm2..n bile tekan ngn tgn pn skt..n bru2 ni,mkin skt..kdg2 tgh2 mlm tdo pn trjage sbb skt sgt..hrp dpt mmbantu..thx..

    e_zaini89@yahoo.com

    Reply
  20. Ainniey

    Sesiapa yg ade masalah @ dh ade simpton2 sakit jantung @ ingin mengesan penyakit boleh mencuba dgn hanya bayaran RM25 shj.Berminat boleh kol/sms saya utk buat appointment Ainie-0126415898 @ Azizi 0126424626.Sy akan dtg kerumah anda…

    Reply
  21. Awuzzaron

    Sya wanita 36 thun, tinggi 160cm, berat 60kg. Seblm ini, keputusan pemeriksaan kesihatan sya baik. Kini, Sya menyedari saya mempunyai kelima2 gejala yg dinyatakan, ttpi tidak serius. Bagaimana sya mahu pemeriksaan? Adakah perlu jumpa Dr pakar?

    Reply
  22. Pingback: 13 Tips Terbaik Untuk Berhenti Merokok

  23. U_hasy_aiswhtchoccaffe

    sy pon kengkadang ade gak rs gejale nih…tp x smua la…nk p checkup takot…

    Reply
  24. ameda

    salam..sy selalu sakit pd dada,kiri, kanan n tgh..nk bernafas smpai sakit pd blkang bahu, tengkuk  dan dada..rase lenguh dkt bhgian pnggang..kadang2 sakit dada mcm kne kejutan elektrik..sekejap2 berlaku..nk bernafas, sy kne sedut udara dalam2, baru rase selesa nafas msuk..skrg sy tgh sakit dade..just duk berehat..sbb sakit nk bernafas smpai ke blkang bdn sakit..sy amat risau..arwah ayah sy ade penyakit jantung, kencing manis n buah pinggang yg trpaksa buat stiap hari dialisis capd..mak sy mslh darah tinggi..sy sllu mengadu pd mak ttg sakit dada..tp mak sy kate sakit biasa je..sy nk pegi hsptl,tp x tw mcm mne nk cerita pd dokter..

    Reply
  25. Hainur

    assalamualaikum…
    saya ada seorang kawan yang kerap mengalami sakit dada….dalam waktu 1 hari dia akan mengalami sakit dada beberapa kali dan ia akan berlaku dalam beberapa minit…kemudian dia akan ok kembali…pada 1 hari tu dia sakit dada, kemudian dia batuk megeluarkan darah..boleh saya tahu apakah simpton tersebut?…

    Reply
  26. Nita

    Assalamualaikum..sy berumur 22 thun,sy sering brase sakit dada,sesak nafas dan bila pergi periksa doktor mengatakan jantung saya tersumbat,adakah itu tanda2 sakit jantung?

    Reply
  27. kopie chenta

    assalamualaikum???
    saya batuk lam dahh . pastu sejuk badan tu ad peluh pon ad . ermmm.. batuk saya berkahak dan berterusan . kdg2 berdarah sikit. berad badan tak tturun mendadak .. saya takod ada simptom tb .

    Reply
  28. pn. rohaidah

    assalamualaikum..saya berusia 40thn..sering berdebar2 ketika sedang berehat terutama ketika hendak tidur. jantung tiba2 bedebar lebih kurang 1 minit dan berlaku setiap 15 minit. perkara ini tidak berkaku ketika saya sdg bekerja atau sdg melakukan sesuatu.

    Reply
  29. chan chee fung

    selamat sejahtera, sy kadangkala sering sakit di bahagian dada sama ada di tengah2 dada ataupun di sebelah kanan dada dan sebelah kiri biasanya, dan kadangkala sy juga ada sesak nafas, ada kah sy kena sakit jantung, tapi bila sy jumpa doktor kt kpmc puchong dan buat pemeriksaan egc doktor kata sy tidak ada apa2, lalu sy nak buat macam mana?

    Reply
  30. chan chee fung

    selamat sejahtera, nak tanya sy kadangkala sering berasa sakit dada sama ada kt tengah2 atau biasa kt kiri dan kanan dada sy, ada kah sy kena sakit jantung?, tapi sy jumpa doktor kt kpmc puchong dan buat rawatan ecg, doktor kata tidak ada apa2, lalu nak tanya admin sy sakit apa?

    Reply
  31. anis

    assalamualaikum.. berat saya 43kg, tinggi 151cm.. berumur 23 tahun.. saya ingin bertanya..saya sentiasa berasa berat didada untuk bernafas.. bila saya gelisah, ia makin berat rasanya.. pernafasan yang saya alami ni seperti dipaksa untuk bernafas sedangkan bernafas itu natural.. apakah yang perlu saya lakukan?

    Reply
  32. Mama78

    Salam… Saya adalah salah seorang peaakit Darah Tinggi dan juga Diabetes. Umur saya 34 tahun. Kebelakangan ini saya kerap mengalami sesak nafas walaupun saya sedang mengemas rumah, melayan anak-anak dan sekiranya saya stress, saya juga mengalami sesak nafas. Saya sudah lama tidak berjumpa dengan doktor oleh kerana terlalu sibuk dengan kerja dan keluarga. Suami berada jauh kerana bekerja. Saya ada membaca artikel saudara ini dan saya berasa sedikit kecewa dan saya takut hendak berjumpa dengan doktor. Saya takut saya akan dimasukkan ke dalam wad. Anak-anak dan kerja yang banyak adalah priority saya. Saya dibekalkan dengan banyak jenis ubat untuk kedua-dua jenis penyakit ini. Kadang-kadang saya terlupa hendak makan ubat dan ini merupakan masalah saya. Saya perlukan khidmat nasihat dari saudara. Terima kasih.

    Reply
  33. Tasliza Bt Talib Liza

    salam…anak dara saya berusia 12 thn tangannya selalu berpeluh..kadang2 boleh dikesat ngan tisu,adakah ini tanda penyakit jantung peringkat awal.manakala anak saudara saya berumur 4 bulan suspek penyakit buah piggang mmpunyai tanda2 merah tapak tangan dan kaki serta berpeluh.dapatkah saudara jelaskan dgn terperinci?

    Reply
    1. Hidayat Shariff Post author

      tangan selalu berpeluh bukannya simptom penyakit jantung. Tetapi adalah disebabkan penghasilan peluh berlebihan di kalenjar peluh. Ia selalunya adalah genetik untuk kanak2.

      Reply
  34. saras

    salam…
    saya mau tanya kok dada sebelah kiri saya suka sakit,berasa tertekan terkadang rasa sakit itu menjalar sampai ke lengan sampai saya tidak bisa bergerak….dg ciri” itu apakah saya kena penyakit jantung????

    Reply
  35. haziyati aziz

    Assalamualaiku.. saya keliru dan mahukan penjelasan; jika saya nak period jantung saya rasa sensitif sgt..mudah terkejut dan berdebar-debar.. tapi x pulak sakit..cuma berlaku dalam 3-5 minit lepas tu hilang.. selagi period x keluar debar tu akan muncul. Bila dah keluar dah hilang pula??

    Reply
  36. mai

    saya ingin bertanya semenjak 2minggu ini jantung saya asik berdebar bila saya mkn..kalau tak makan dia ok…kenapa ye?dan sebab ape?

    Reply
  37. aqildanial

    Salam….sy skrg tgh preg ank k2…n bru 2 ni sy chck tekanan darah sy ok..cume nadi sy laju 108…ade mse sy cpt pnat..n berdebar2…adakah sy tergolong dlm penyakit jntung ni….ni first time sy rase,coz ank first dlu xde..bende ni jd stat sy 5bln….adakah bhye pd sy n bby..ape yg patut sy lakukn….terima kasih….

    Reply
  38. yati

    saya selalu terkejut even benda tu simple je. sakit dada pon ade kadang2 tu sehingga xboleh bergerak kalo bergerak tak die sakit. tp yg penting saya selalu terkejut.

    Reply

Leave a Reply